Facebook icon
Twitter icon
LinkedIn icon

Meer vrouwen in STEM dankzij gericht taalgebruik

Toegevoegd op 2 december 2015 door Dhr. Jeroen Aerts

STEMsters logo

Er is in Vlaanderen een tekort aan gekwalificeerde werkkrachten voor de STEM-sectoren (Science, Technology, Engineering en Mathematics). De Karel de Grote-Hogeschool (KdG) onderzocht samen met Universiteit Antwerpen, Agoria en VDAB hoe strategisch gebruik van taal in opleidingsfolders en vacatures helpt om meer vrouwen aan te trekken voor wetenschappelijke en technische opleidingen en beroepen.

Wat blijkt? Door genderstrategisch taalgebruik toe te passen in vacatures en opleidingsfolders verhoogt de interesse van vrouwen in STEM-beroepen tot 20%. De onderzoekers ontdekten dat er ten minste drie verschillende taalmechanismen een positief effect hebben. Deze mechanismen worden nu uit de doeken gedaan in doorgedreven trainingsaanbod voor communicatie- en HR-medewerkers. Een digitale schrijfwijzer en animatievideo op www.STEMsters.be leggen beknopter uit wat, waarom en hoe.

(M/V)
“Een beroep of studie omschrijven met de mannelijke titel plus m/v, dat werkt niet.” Zo stelt Dries Vervecken, onderzoeker en coördinator van het project op KdG. “Maar als je in functietitels een mannelijke en een vrouwelijke titel naast elkaar zet – bv. automonteerder/automonteerster – voelen vrouwen zich meer aangesproken tot deze traditioneel mannelijke beroepen.” Onderzoekers merkten bij uitbreiding dat het effect nog groter is wanneer de vrouwelijke functievorm voorop wordt geplaatst.

Een tweede taalmechanisme houdt in dat persoonskenmerken in een vacature of opleidingsbrochure worden omschreven als een gedrag en niet als een eigenschap. “Zo kun je schrijven: ‘Je bent commercieel’, maar je kan ook schrijven: ‘Je behartigt de commerciële belangen van de organisatie’ en dat laatste zal de interesse van meer vrouwen én mannen wekken”, aldus de Vervecken.

Ten slotte lieten de onderzoekers bijna 4000 Vlamingen een lijst van de 210 meest gebruikte adjectieven in vacatures evalueren. “Voor elk adjectief gaven ze aan of ze het ervoeren als een eerder mannelijk of een eerder vrouwelijk kenmerk”, zegt Vervecken. “Zo blijkt dat mensen bepaalde woorden eerder als vrouwelijk (bv. creatief, klantvriendelijk) of mannelijk (bv. doelgericht, volhardend) ervaren.” Door typisch mannelijke functies te omschrijven met meer vrouwelijke adjectieven, stijgt de interesse van vrouwen.

Aan de slag met genderstrategische taal
Om communicatie-medewerkers genderstrategisch te leren schrijven, ontwikkelden de onderzoekers met de steun van het Europees Sociaal Fonds en de Vlaamse Overheid een drie uur durende gratis training. Leer genderstrategisch taalgebruik inzetten om meer vrouwen aan te trekken voor jouw organisatie! Data en locaties via: www.STEMsters.be/training.

STEMsters in 2 min animatie. 

Universal access controls + text version video
No text version available.